Peste 100 de elevi din Brașov au prezentat lucrările printate 3D
în expoziția ProtoShop Vector
7 școli din Brașov au participat la programul ProtoShop Vector, susținut de Fondul Științescu și coordonat de mentorii Alina Floroi și Alexandru Dobre. Marți, 3 mai, participanții au expus lucrările în cadrul unei expoziții care a avut loc la Aula Universității Transilvania. Vizitatorii au putut admira obiecte printate 3D, afișe realizate de elevi și imagini din timpul cursurilor.
Proiectul s-a derulat pe parcursul a 10 luni și a inclus o formare a 20 de profesori în metoda ProtoShop în luna septembrie. Apoi aceștia au format grupe de elevi în școlile lor și au făcut câte un curs pilot. Mentorii au fost în fiecare școală și au făcut o demonstrație de imprimare 3D.
Programul a inclus un concurs între școli în care un juriu format din mentori și reprezentanți ai Fundației Comunitare Brașov au apreciat calitatea, creativitatea proiectelor și valoarea argumentelor pentru care merită să câștige. Premiul, constând într-o imprimantă 3D Ulimaker Connect 2+, a fost câștigat de echipa de la Liceul Vocațional de Arte „Hans Mattis Teutsch”, condusă de profesoarele Claudia Bodo și Alina Rudei. Juriul a acordat o mențiune specială echipei de la Colegiul Tehnic de Transporturi, conduse de profesoara Raluca Suciu. Colegiul va intra în posesia unei imprimante Prusa Mini.
„Ziua expoziției ne-a produs multă bucurie, în special pentru că elevii au fost recunoscători că au putut lucra în echipă, au creat obiecte cu ajutorul tehnologiilor digitale noi și au văzut lucrărilor colegilor. Cred că sunt încurajați să continue și să folosească aceste cunoștințe în cariera lor viitoare,” a remarcat Alina Floroi, mentor ProtoShop și coordonatoarea proiectului.
Printre exponatele prezentate, au ieșit în evidență câteva lucrări de la Liceul Vocațional de Arte „Hans Mattis Teutsch”: o betonieră care funcționează pe post de ascuțitoare, un suport de acadele care le livrează cu ajutorul unui mecanism cu roți dințate.
Colegiul Tehnic de Transporturi a surprins prin calitățile tehnice în realizarea unui șubler și a machetei școlii. Liceul „Petru Rareș” din Feldioara a prezentat o machetă a cetății Feldioara (Marienburg), folosind elemente din alte materiale pentru a realiza o replică cat mai fidelă a cetății.
Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă” s-a remarcat prin crearea unui joc de X și O, care încape într-un buzunar.
Elevii de la Școala Gimnazială nr. 9 „Nicolae Orghidan” au aplicat noțiunile de fizică și au recreat planul înclinat de la Comandău. Proiectul celor de la Colegiul „Nicolae Titulescu” a impresionat prin numărul de creații și faptul că au realizat câte un obiect reprezentativ despre câte o țară de pe glob.
Colegiul Național „Unirea” a prezentat mai multe creații pline de umor, printre care se numără o un suport de căști în formă de pinguin sau o cutie seif pentru ursuleți gumați.
„Este de-a dreptul grozav să vedem impactul în comunitate al unui proiect STEAM valoros scalat în ediția 4.0 a programului Stiințescu și anume proiectul Protoshop Vector, prin care 20 de profesori au fost ințiați în ceea ce înseamnă noțiunile de design de produs, de printare 3D și de noțiuni de marketing, respectiv în metodologia de predare a acestora către elevii lor”, a declarat Laura Popeea, director al Fundației Comunitare din Brașov, finanțatorul proiectului ProtoShop Vector prin Fondul Științescu.
Iată care au fost școlile și îndrumătorii proiectelor prezente în expoziție:
Colegiul „Nicolae Titulescu” – Nicolae Spiridon
Școala Gimnazilă nr. 9 „Nicolae Orghidan” – Adriana Bende
Colegiul Tehnic de Transporturi – Raluca Suciu
Colegiul Național „Unirea” – Alina Monescu și Florica Stoian
Liceul „Petru Rareș” Feldioara – Călin Rușitaru
Liceul Vocațional de Arte „Mattis Teutsch” – Claudia Bodo și Alina Rudei
Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă” – Camelia Moldovan și Antoanela Terciu
Proiectul ProtoShop Vector, susținut de Fondul Științescu Brașov, urmărește să introducă imprimarea 3D în cât mai multe școli din județ și să lărgească orizontul de învățare al elevilor prin întrepătrunderea unor materii deja prezente în programa de învățământ cu designul și imprimarea 3D.
„Faptul că proiectul Protoshop a fost implementat în 7 școli din Brașov este un real succes și cred că acesta este un pas istoric al imprimării 3D în România. Observând rezultatele proiectelor de la fiecare școală cât și feedback-ul primit de la profesori se confirmă faptul că metoda ProtoShop, care presupune predare interdisciplinară într-un mod nonformal aduce un aspect de noutate la nivelul sistemului educațional din România. Pe viitor ne dorim să implementăm cursul ProtoShop la nivel național în cât mai multe școli”, a arătat Alexandru Dobre, manager al companiei 3D DOT și mentor ProtoShop.
ProtoShop este un curs de design de produs asistat de imprimarea 3D, care se adresează tuturor nivelurilor educaționale. Cursul antrenează abilități de tip STE(A)M (știință, tehnologie, inginerie, artă, matematică) de de utilizare a tehnologiei de modelare 3D în programul Tinkercad și a imprimarii 3D, precum și abilități de ideație, lucru în echipă și vorbire în public.
Mentorii ProtoShop Vector au fost Alina Floroi, responsabilă de transmiterea cunoștințelor de marketing și comunicare, și Alexandru Dobre, specialist pe aspectele de design și imprimare 3D, manager al companiei 3D DOT.
Parteneri:
Inspectoratul Școlar Județean Brașov
Universitatea Transilvania
Școala Generală nr. 27 Anatol Ghermanschi
Colegiul Nicolae Titulescu
3D DOT
Pentru mai multe informații despre metodă, accesați www.protoshop.ro